Najlepszy mikrofon USB 2018 – porównanie

mikrofon

Mikrofon USB to spore ułatwienie dla osób, które nagrywają dźwięk – zarówno dla raperów, jak i podcasterów, muzyków, streamerów. Czasy, kiedy nagrywało się na tanich, kiepskich mikrofonach, przeszły do lamusa, a kto się nie dostosował, to… w środowisku sam nim jest.

Obecnie podziemny rap dorównuje pod względem jakości legalnym wytwórniom, mającym spory budżet na studio i sprzęt. Wszystko za sprawą tego, że obecnie wystarczy mieć 300 złotych, by skompletować podstawowy zestaw do nagrywania.

White (2115) w jednym z wywiadów przyznał, że mix/master płyty Bedoesa pt. „Aby śmierć miała znaczenie” był dla niego szokiem, bo Borys zdecydował się na nagranie jej mikrofonem… Behringer C-1U. Do tego – w typowych domowych warunkach, czyli ze statywem na biurku, bez popfiltra. Behringer C-1U to mikrofon USB – reprezentant niskiej półki mikrofonów studyjnych, który można kupić za około 250 zł. Mikrofon ten można zobaczyć na przykład na #hot16challenge Bedoesa.

Podobno Koldi również nagrywał przez jakiś czas na mikrofonie do Skype’a. Nie mniej jednak, zważając na obecne ceny najtańszych mikrofonów studyjnych, nie ma to sensu. Rozsądniej jest zainwestować przeciętne 3-4 dniówki, by osoba zajmująca się miksem i masteringiem nie ryzykowała utratą słuchu, obrabiając nasz materiał.

 

Najlepsze mikrofony USB 2018

Rynek mikrofonów USB jest dość szeroki, jednak jeśli mikrofon USB jest dobry i w przystępnej cenie, to jest on polecany i używany przez lata. Nie mniej jednak, zdarzają się też detronizacje, na przykład wcześniej wspomniany Behringer C-1U jest coraz częściej zastępowany mikrofonem Novox NC-1, który obecnie można dostać w podobnej cenie. Poniżej przedstawiam zestawienie 8 najczęściej używanych przez raperów mikrofonów USB.

NazwaPrzedział cenowyTyp 
Samson C01Udo 300 złpojemnościowy Sprawdź cenę
Samson C01U Prodo 400 złpojemnościowy Sprawdź cenę
Blue Yetido 650 złpojemnościowy Sprawdź cenę
Audio Technica AT-2020do 700 złpojemnościowy Sprawdź cenę
Audio Technica AT-2020+do 700 złpojemnościowy Sprawdź cenę
Rode NT-USBdo 700 złpojemnościowy Sprawdź cenę
Novox NC-1do 250 złpojemnościowy Sprawdź cenę
Samson Go Micdo 200 złpojemnościowy Sprawdź cenę

Jak można zauważyć, każdy mikrofon USB jest z kategorii pojemnościowych. Z reguły w studiu używa się właśnie mikrofonów pojemnościowych, ze względu na to, że ich czułość na dźwięki jest dużo większa, niż w przypadku mikrofonów dynamicznych. Ciekawostką jest jednak to, że Billie Jean autorstwa Michaela Jacksona nagrano na mikrofonie Shure SM7, który należy do… mikrofonów dynamicznych.

 

Samson C01U – bestseller wśród średniaków

Samson C01UPremiera tego mikrofonu miała miejsce w ubiegłej dekadzie, a mimo to wciąż jest on często polecanym mikrofonem USB w swoim budżecie. Co powoduje taki stan rzeczy?

Mikrofon ma bardzo prostą budowę. Jedynym dodatkiem od producenta jest dioda LED, która sygnalizuje, czy mikrofon został podpięty do portu USB. Nie ma możliwości odsłuchu w czasie rzeczywistym, bo nie uświadczymy tutaj złącza słuchawkowego. Pod względem dostosowywania z poziomu urządzenia (regulacja wzmocnienia nagrywanego dźwięku) mikrofon ulega konkurencji.

Nie ulega wątpliwości, że jest on bardzo dobrze wykonany. Metalowa obudowa zupełnie nie pozwala nam myśleć, że mamy do czynienia ze średnią półką mikrofonów USB.

Niestety, nie można tego powiedzieć o dołączanym statywie biurkowym. Jego nogi uginają się pod wpływem ciężaru mikrofonu (mikrofon USB waży ok. 500 g) i z tego powodu rozsądnie jest kupić nowy. Jeśli zdecydujesz się na używanie statywu dołączonego do zestawu, musisz być bardzo ostrożny, gdyż bardzo prawdopodobne, że mikrofon upadnie.

Jakość nagrywanego dźwięku jest zadowalająca. Z mikrofonu będzie zadowolony każdy, kto planuje nagrywać solo, jako że mikrofon ten nagrywa wyłącznie w trybie kardioidalnym, czyli – cechuje się dużo większą czułością z przodu, niż z tyłu.

Plusy Minusy
Bardzo dobre wykonanie mikrofonu W zestawie statyw kiepskiej jakości
Dobra jakość nagrywanego dźwięku Brak możliwości regulacji z poziomu mikrofonu
Nie zbiera mocno szumów Brak możliwości odsłuchu w czasie rzeczywistym

Samson C01U Pro – C01U z odsłuchem

Samson C01U ProSamson C01U doczekał się następcy, w postaci wersji Pro. Jest to oczywiście droższa wersja, nie mniej jednak niweluje wady swojego poprzednika, czyli Samsona C01U „bez Pro”.

Wersja Pro różni się tylko szczegółami, które jednak mogą rzutować na ostateczną decyzję zakupową. Przede wszystkim, w tym mikrofonie zdecydowano się na umieszczenie wejścia Jack 3,5mm, dzięki czemu ten mikrofon USB może służyć za kartę dźwiękową. Nie ma problemu z odsłuchem w czasie rzeczywistym.

Drugim, bardzo interesującym dodatkiem, którego na próżno szukać u konkurencji, jest dioda LED. W tym modelu nie sygnalizuje ona jedynie tego, czy mikrofon jest włączony, czy też nie. W wersji Pro dioda zaczyna migać na czerwono, kiedy w naszym nagraniu występują przestery. Dzieje się to w trakcie nagrywania – jeśli za głośno mówimy, to mikrofon nam to zasygnalizuje.

Jakość wykonania stoi na równie rewelacyjnym poziomie, jak w przypadku zwykłego C01U. C01U również jest w całości pokryty metalem. Nie mniej jednak, jakość statywu wciąż pozostawia wiele do życzenia i tak, jak w przypadku poprzednika, najrozsądniej jest ten statyw zamienić na droższy zamiennik.

Nagrania stoją na wysokim poziomie, tak jak w przypadku C01U. Nie mniej jednak, za możliwość odsłuchu w czasie rzeczywistym, będziemy musieli dopłacić minimum 60 złotych.

Zalety Wady
Bardzo dobra jakość wykonania Około 60 zł droższy od poprzednika
Możliwość odsłuchu w czasie rzeczywistym Kiepska jakość statywu
Sygnalizacja o przesterach w trakcie nagrania Brak regulacji z poziomu mikrofonu

 

Blue Yeti – uniwersalny mikrofon

Blue Yeti SilverBlue Yeti jest jak Harry Potter wśród mikrofonów USB. Każdy go zna, nie każdy wie o jego zaletach, choć wszyscy wiedzą, że ma wielkie możliwości i trzeba go szanować.

Blue Yeti da się spersonalizować pod każdym względem. Na rynku można znaleźć aż cztery wersje kolorystyczne tego mikrofonu – najpopularniejsza jest srebrna (Silver), a tuż za nią czarna (Blackout).

Opcje personalizacji dotyczą także sposobu nagrywania. Mikrofon ten oferuje aż cztery tryby nagrywania – stereo, cardioid, omnidirectional i bidirectional. W dużym skrócie – bidirectional służy do „radiowej” rozmowy (zbiera dźwięki tylko z tyłu i przodu), omnidirectional zbiera dźwięki ze wszystkich stron, cardioid (kardioidalny) zbiera dźwięki tylko z przodu (dzięki czemu jest dobry do nagrywania wokali, do streamów, bo nie słychać np. stukania klawiatury).

Sam fakt szerokiej możliwości konfiguracji tego mikrofonu jest dla wielu osób zadowalającym faktem, a to dopiero początek. Z poziomu mikrofonu można – wyciszyć go przyciskiem, regulować czułość mikrofonu, głośności dźwięku słyszanego na słuchawkach.. możliwość podłączenia słuchawek oczywiście istnieje.

Co do jakości nagrań – bardzo dobra, nie mniej jednak mikrofon nieco ociepla wokal i podbija bas. Dla jednych może okazać się to zaletą, a dla drugich wadą (głos brzmi wówczas bardziej „radiowo”).

Sama jakość wykonania jest całkiem niezła, jednak mikrofon jest nieco podatny na rysy – jest malowany farbą proszkową, której zdarza się „odpryskać”.

Cały zestaw (mikrofon + statyw) waży około 1,5 kg. To sporo, jednak dzięki temu mikrofon jest stabilny i nie ma opcji, że się przewróci, tak jak może to mieć miejsce w przypadku konkurencji, do której dołącza się tripody. Nie mniej jednak, warto mieć na uwadze, że mikrofon jest na tyle czuły, że kiedy stoi na stole, to zbiera również uderzenia i podobne zakłócenia.

Zalety Wady
Mnóstwo opcji konfiguracji z poziomu mikrofonu Farba, którą pokryty jest mikrofon, czasem odpryskuje
Wysoka półka, jak chodzi o jakość nagrań Cena może być zaporowa (ok. 650 zł)
Różne opcje kolorystyczne Stojąc na stole, zbiera uderzenia i podobne zakłócenia – bardzo czuły

 

 

Audio Technica AT-2020 – idealny do wokali

Audio Technica AT 2020 USBPierwsze spojrzenie na ten mikrofon może dać nam do zrozumienia, że nie oferuje on zbyt wiele. AT-2020, postawiony obok Blue Yeti, wygląda jak poddany przy królu. AT-2020 i tak zyskał spore grono fanów. Dlaczego?

Jeśli chodzi o regulację, złącza – ten mikrofon nie ma zupełnie nic do zaoferowania. Nie ma możliwości, aby podłączyć słuchawki i sprawdzać odsłuch w czasie rzeczywistym. Nie ma opcji, że wyregulujemy na nim cokolwiek. Beznadziejnej jakości statyw powinien postawić kropkę i zamknąć temat tej Audio Techniki.

Ale… mikrofon ten skupia się bardziej na wyższych częstotliwościach, niż na basie, dzięki czemu dużo lepiej nadaje się do śpiewania, rapu czy nagrywania instrumentów (np. gitary) od Blue Yeti. Poza tym, jest rewelacyjnie wykonany – pokrywa go w większości metal.

Otrzymany zestaw oczywiście zobowiązuje nas do zakupu statywu, bo jak wspomniałem, ten od producenta jest bardzo niestabilny. Widok mikrofonu wartego kilkaset złotych, który upada na ziemię, to bardzo nieprzyjemny widok. Ze względu na jakość wykonania, mimo wszystko mikrofon powinien wyjść bez szwanku, jednak nie warto ryzykować.

Warto wspomnieć, że firma Audio Technica wydała model AT-2020 zarówno w wersji USB, jak i zwykłej, do której trzeba dokupić przetwornik. Proszę mieć to na uwadze przy robieniu zakupów, by nie zdziwić się po otwarciu paczki. W tym zestawieniu wszystkie linki prowadzą wyłącznie do mikrofonów na USB = wystarczy zamówić mikrofon, by nagrywać.

Zalety Wady
Świetny do nagrywania wokalu i instrumentów Brak regulacji z poziomu mikrofonu
Wysoka jakość wykonania Brak złącza jack 3,5 mm
W zestawie długi kabel – najpewniej nie będzie potrzeby, by kupić dodatkowy, dłuższy Kiepski statyw – bardzo podobny do tego, który dorzuca konkurencja z niższej półki

 

Audio Technica AT-2020 Plus – brat na sterydach

Audio Technica AT-2020 PlusFirma Audio Technica, tak samo jak Samson, pomyślała o użytkownikach, którym zdecydowanie odpowiada jakość nagrać mikrofonu AT-2020, ale mają nieco wyższe wymagania.

W modelu Plus pomyślano o użytkownikach, którzy potrzebują odsłuchu w czasie rzeczywistym i dołączono do mikrofonu wejście Jack 3,5 mm. Z poziomu mikrofonu można regulować również głośność dźwięku wydawanego przez słuchawki, co też jest bardzo przydatnym dodatkiem.

Jakość nagrań w modelu AT-2020 Plus stoi na identycznym poziomie, jak w AT-2020. Są to w zasadzie te same mikrofony, a wejście 3,5 mm jest głównym powodem, różniącym je od siebie.

Tabela Tabela
Świetna jakość nagrań – wokali, instrumentów Kiepski statyw w zestawie
Możliwość podłączenia słuchawek i regulacji głośności Wciąż mało opcji regulacji, w porównaniu do Blue Yeti
Długi kabel Droższy ok. 70 zł od wersji „bez Plusa”

 

Rode NT-USB – najwyższa półka

Rode NT-USBKażdy sprzęt można określić marką samochodu – Ładą, Dacią, Fiatem. Jeśli miałbym ocenić w ten sposób mikrofon Rode NT-USB, byłoby to… Ferrari. Nie bez powodu!

Mikrofon przede wszystkim jest drogi. Cena oscylująca w granicach 700 zł często jest już zaporową – to ponad 3 razy więcej, niż najtańszy słuszny reprezentant mikrofonów pojemnościowych na USB! Czy warto więc dopłacić aż tyle?

Ten mikrofon jest wart każdej złotówki. Przede wszystkim, płacimy nie tylko za mikrofon, ale także za dedykowany pop-filter, którego szukać ze świecą u konkurencji.

Płacimy także za statyw, który… jest taki sobie. Po raz kolejny mamy do czynienia z tripodem, na szczęście trochę lepiej przemyślanym. Statyw jest plastikowy, ale na „stopach” jest zamontowana guma, dzięki czemu statyw nie ślizga się po biurku. Wygląda on na nieco tandetny, ale jest dobrze wykonany.

Na szczęście, jakość wykonania mikrofonu jest bardzo dobra. Waży on, standardowo, około pół kilo i jest w całości pokryty metalem. Zdecydowanie nie sprawia wrażenia tandetnej zabawki.

Do mikrofonu możemy podłączyć słuchawki do wejścia 3,5 mm, a dalej czekają nas dwa pokrętła – jedno do regulacji głośności dźwięku wydawanego przez słuchawki, a drugie – do balansowania między słyszanymi dźwiękami (np. możemy ustawić, że na słuchawkach będziemy słyszeć tylko dźwięk z komputera, lub tylko z mikrofonu, lub pół na pół). Przydatna opcja, na przykład w przypadku nagrań wokalu z muzyką – na komputerze włączamy instrumental, a jednocześnie słyszymy swój wokal w czasie rzeczywistym.

W nieco mniejszym budżecie Blue Yeti oferował nieco więcej, choćby możliwość wyciszania mikrofonu – w Rode NT-USB niestety tej opcji nie ma.

Nagrany dźwięk jest w rewelacyjnej jakości. Dźwięk jest nagrywany bez przekłamań, a szum bardzo mały. Jest to świetna propozycja dla wokalistów, raperów, którzy mają większy budżet i chcą mocno poprawić jakość swoich produkcji.

Zalety Wady
Rewelacyjna jakość nagrań Dołączany statyw mógłby być nieco lepszy
W zestawie pop-filter Brak możliwości wyciszenia mikrofonu
Umiarkowane, ale wystarczające możliwości regulowania Wysoka cena

 

Novox NC-1 – następna Behringera C-1U

Novox NC-1Novox NC-1 można dostać w zabójczo niskiej cenie, a jednocześnie jakość nagrań uzyskanych dzięki niemu jest powalająca. Zważając oczywiście na budżet, bo, niestety, do Rode NT-USB mu daleko. Ale kosztuje ponad 3 razy mniej!

Mikrofon jest ciężki, ale solidnie wykonany. Najczęściej spotykanymi wersjami kolorystycznymi są – srebrna i czarna. Traktuje się go jako następcę Behringera C-1U, ponieważ zarówno ten, jak i mikrofon USB Behringer C-1U są w bardzo zbliżonym budżecie, a Novox oferuje od Behringera dużo więcej.

Za marką Behringer stoi renoma, a Novox… dla wielu osób może być nieznany. Nie mniej jednak, warto jest zdecydować się na mniej znany produkt, bo przepaść w jakości nagrań jest ogromna. Mikrofon USB Novox NC-1 oferuje jeden tryb nagrań – kardioidalny, czyli jest najbardziej czuły na dźwięki pochodzące z przodu, z pobocza i tyłu nieco mniej.

Zalety Wady
Bardzo tani Brak statywu w zestawie
Dobra jakość nagrań Brak wejścia słuchawkowego 3,5 mm
Najlepszy w swoim przedziale cenowym Kabel mógłby być nieco dłuższy

 

Samson Go Mic – budżetowa opcja

Samson Go MicListę kończy propozycja o tyle wyjątkowa, że na pierwszy rzut oka nikt nie pomyślałby, że powinna się ona tu znaleźć… bo Samson Go Mic to mikrofon naprawdę mały, w porównaniu do konkurencji.

Warto zacząć od ceny, która jest bardzo niska. Mikrofon ten można kupić za mniej, niż 200 złotych, co jest bardzo kuszącą propozycją.

Do mikrofonu dołączany jest czarny klips, który widać na zdjęciu poglądowym. Służy on do tego, by mikrofon zamontować na przykład na… klapie laptopa. Dokładnie! Mikrofon jest na tyle mały i lekki, że można go nawet schować do kieszeni. Podejrzewam, że gabarytowo wypada lepiej, niż niejeden smartfon.

Pierwotnym założeniem tego mikrofonu był właśnie montaż na laptopie i np. rozmowy na Skype, Teamspeak. Ze względu na swoje gabaryty, nie ma on na przykład gwintu na statyw, przez co jego montaż w studio może być nieco utrudniony. Zdecydowanie jest to opcja dla osób kreatywnych.

Zaskakującym faktem jest to, że oferuje on więcej opcji konfiguracji, niż swoi niektórzy drożsi konkurencji. Ma trzy tryby nagrywania – kardioidalny (zbiera dźwięki tylko z przodu), -10 decybeli (dzięki temu mikrofon nie wyłapuje wszystkich szumów, jednakże trzeba się do niego zbliżyć w trakcie nagrań, lub mówić nieco głośniej), „tył i przód” (bidirectional) – zbiera dźwięki z tyłu i przodu. Do tego, można do niego podłączyć słuchawki.

Jakość nagrań jest niezła i można z niego wyciągnąć naprawdę wiele. Jeśli ktoś szuka mikrofonu o bardzo wysokim współczynniku ceny do jakości, to Samson Go Mic jest właśnie taką propozycją. Sprawdzi się on zarówno w przypadku streamów, jak i nagrań wokalu (np. dla początkujących raperów).

Tabela Tabela
Więcej opcji nagrywania, niż oferuje droższa konkurencja Nie da się go przykręcić do statywu – trzeba pokombinować
Wysoki współczynnik jakości do ceny Mały, nie wygląda profesjonalnie
Wejście 3,5 mm Krótki kabel, warto zaopatrzyć się w dłuższy

Który mikrofon USB jest dla Ciebie?

Powyższe zestawienie było przygotowane pod kątem osób zainteresowanych nagrywaniem swojego wokalu. Każdy z nich oferuje dobrą jakość nagrań, choć nie ma co się oszukiwać, że Go Mic za niecałe 200 zł da nam taką jakość dźwięku, jak Rode NT-USB za około 700 zł.

Niezależnie od budżetu, z tego zestawienia wybrałbym mikrofon Blue Yeti, ze względu na swoją wszechstronność. A w tym przypadku to, że coś jest do wszystkiego, wcale nie oznacza, że jest do niczego!

Nie mniej jednak, jeśli ograniczyłbym swoje nagrywki wyłącznie do rapu, to uważam, że mikrofon USB Audio Technica AT-2020 byłby najlepszym wyborem. Jest nieco tańszy od Rode NT-USB, a jednocześnie można dzięki niemu uzyskać rewelacyjną jakość wokalu.


Jedna odpowiedź do “Najlepszy mikrofon USB 2018 – porównanie”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *